Kaupan ala
Toimialan kehitys
Tukku- ja vähittäiskaupan alan työpaikat kattavat 10 % Keski-Suomen kaikista työpaikoista. Vuonna 2023 alan työpaikkojen määrä oli 10 309. Työpaikkojen määrä on vähentynyt 5 % viimeisten kymmenen vuoden aikana.
Kaupan alan työpaikkojen määrän odotetaan pysyvän ennallaan tai kasvavan hyvin maltillisesti seuraavien noin kymmenen vuoden aikana Keski-Suomessa. Robotiikka ja automaatio tehostavat ja muuttavat kaupan alan työtä, mutta muutosten ennakoidaan etenevän rauhallisesti ja työpaikkavaikutuksia ennakoidaan maltillisiksi. Erityisesti erikoiskauppa on suhdanneherkkää, jolloin talouden käänteet ja kuluttajien ostovoiman kehitys heijastuvat kysyntään. Verkkokaupan kasvusta huolimatta kivijalkakaupan merkittävää vähenemistä ei ennakoida. Kaupan alan keskittyminen isoille toimijoille jatkuu, mikä vie osaltaan markkinaa erikoiskaupoilta. Keski-Suomen keskeisen sijainnin ja liikennevirtojen nähdään hyödyttävän mm. liikennekauppaa. Väestömäärän kehitys ja ostovoima määrittävät kaupan alan alueellista sijoittumista.
Työvoimaa kaupan alalle ennakoidaan olevan riittävästi tulevina vuosina Keski-Suomessa. Toisaalta alalle ennakoidaan kohtaannon haasteita – työnhakijoiden osaaminen ja odotukset eivät kohtaa tarjolla olevien työpaikkojen ja niiden vaatimusten kanssa. Myös alueellisia kohtaanto-ongelmia ennakoidaan.

Työvoiman tarve ja riittävyys Keski-Suomessa
🧩Eläköityminen lisää työvoiman tarvetta. |
🧩Robotiikka, automatisaatio ja digitalisaatio tehostavat työtä, mikä vähentää työvoiman tarvetta maltillisesti. |
🧩Kansainvälisten työntekijöiden merkitys tulee kasvamaan kaupan alalla. |
🧩Työvoiman saatavuus vaihtelee alueittain. Jyväskylä on opiskelijakaupunki ja kaupan alan työt kiinnostavat väliaikaisena työn lähteenä. |
🧩 |
🧩 |
🧩 |
🧩 |
🧩 |
🧩 |
🧩 |

Tulevaisuuden osaamistarpeet
🧩Digitaitoja sekä robotiikan ja automaation osaamista tarvitaan yhä enemmän. Kaupan palvelu digitalisoituvat. Kuljetusrobotit, itsepalvelukassat jne. ovat jo arkipäivää. |
🧩Verkkokaupan hallinta ja some-markkinointi korostuvat kilpailussa asiakkaista. |
🧩Asiakaspalvelun osaaminen sekä sujuva ja miellyttävä asiakaskokemus ovat merkittäviä kilpailutekijöitä jatkossakin. |
🧩Moniosaamisen tarve kaupan alalla vahvistuu. |
🧩Kansainvälisten työyhteisöjen johtamisen merkitys kasvaa. |
🧩 |
🧩 |
🧩 |
🧩 |
🧩 |
🧩 |