Taiteet, viihde ja virkistys

Toimialan kehitys

Taiteiden, viihteen ja virkistyksen aloilla (sis. kulttuuri- ja viihdetoiminnan, kirjastot ja museot, urheilutoiminnan sekä huvi- ja virkistyspalvelut) on noin 2 100 työpaikkaa Keski-Suomessa. Alan osuus on 2 % kaikista maakunnan työpaikoista. Taiteiden, viihteen ja virkistyksen alojen työpaikkojen määrä on kasvanut 2,5 % viimeisten kymmenen vuoden aikana.

Taiteiden, viihteen ja virkistyksen alojen työpaikkojen määrän ennakoidaan pysyvän nykytasollaan tai kasvavan maltillisesti seuraavien noin kymmenen vuoden aikana Keski-Suomessa. Talouden kehitys vaikuttaa alan kasvumahdollisuuksiin. Julkisen talouden haasteet vähentävät alalle kohdentuvaa julkista rahoitusta, eikä sen odoteta tulevaisuudessa kasvavan. Laskusuhdanteessa alan palveluiden kysyntä laskee, kun taas talouden kasvaessa vapaa-ajan virkistys-, hyvinvointi- ja elämyspalvelut nostavat painoarvoaan. Myös matkailualan kehitys heijastuu taiteiden, viihteen ja virkistyksen alan kysyntään.

Työvoimasta ennakoidaan olevan ylitarjontaa tulevina vuosina. Esimerkiksi humanististen alojen osaajia koulutetaan Keski-Suomessa paljon. Alan yritykset ovat usein pieniä ja hitaasti kasvavia, joten ne eivät työllistä suuria määriä. Alalla myös itsensä työllistäminen on yleistä.

Tyylitelty metsohahmo viipottaa etukenossa.

Työvoiman tarve ja riittävyys Keski-Suomessa

Alan koulutus ja houkuttelevuus turvaa työvoiman tarpeeseen vastaamista.
Kulttuurin, urheilun ja liikunnan ja monipuolisen luonnon sekä näihin liittyvien toimintojen ja tapahtumien tarjonta on runsasta Keski-Suomessa. Jos kaikki potentiaali saadaan käyttöön ja tuotteistettua, voi se lisätä alan kasvua ja työvoiman tarvetta.
Hyvinvointitrendien vahvistuminen heijastuu kulttuuri-, liikunta- ja virkistyspalvelujen kysyntään, mikä voi näkyä alan kasvuna.

Tulevaisuuden osaamistarpeita

Liiketoiminta- ja ansaintamahdollisuuksien tuntemus sekä talous- ja yrittäjyysosaaminen ovat tarpeen alalla, jossa myös itsensä työllistäminen on yleistä.
Myynti-, markkinointi- ja palveluiden muotoiluosaaminen korostuvat kilpailluilla markkinoilla. Myös muuttuva asiakaskunta (esim. ikääntyneiden määrän kasvu) vaikuttaa palveluiden kysyntään.
Kyky toimia alustataloudessa sekä digi- ja tekoälytaidot ovat tulevaisuudessa yhä tärkeämpiä. Digitaalisesti voidaan luoda elämyksiä ja uusia tapoja kokea palveluja. Tähän liittyy erilaisten teknologisten työkalujen ja digitaalisten alustojen ymmärrys.
Monialaisen yhteistyön hallinta ja verkosto-osaaminen painottuvat alalla, jossa yritykset ovat usein pieniä, mutta toimijoiden joukko on laaja.
Asiakaskokemuksen hallinta ja vuorovaikutus asiakkaan kanssa ovat menestyvän toiminnan edellytys ja mahdollistavat nopean reagoinnin muuttuviin tilanteisiin.