Taiteet, viihde ja virkistys
Toimialan kehitys
Taiteiden, viihteen ja virkistyksen aloilla (sis. kulttuuri- ja viihdetoiminnan, kirjastot ja museot, urheilutoiminnan sekä huvi- ja virkistyspalvelut) on noin 2 100 työpaikkaa Keski-Suomessa. Alan osuus on 2 % kaikista maakunnan työpaikoista. Taiteiden, viihteen ja virkistyksen alojen työpaikkojen määrä on kasvanut 2,5 % viimeisten kymmenen vuoden aikana.
Taiteiden, viihteen ja virkistyksen alojen työpaikkojen määrän ennakoidaan pysyvän nykytasollaan tai kasvavan maltillisesti seuraavien noin kymmenen vuoden aikana Keski-Suomessa. Talouden kehitys vaikuttaa alan kasvumahdollisuuksiin. Julkisen talouden haasteet vähentävät alalle kohdentuvaa julkista rahoitusta, eikä sen odoteta tulevaisuudessa kasvavan. Laskusuhdanteessa alan palveluiden kysyntä laskee, kun taas talouden kasvaessa vapaa-ajan virkistys-, hyvinvointi- ja elämyspalvelut nostavat painoarvoaan. Myös matkailualan kehitys heijastuu taiteiden, viihteen ja virkistyksen alan kysyntään.
Työvoimasta ennakoidaan olevan ylitarjontaa tulevina vuosina. Esimerkiksi humanististen alojen osaajia koulutetaan Keski-Suomessa paljon. Alan yritykset ovat usein pieniä ja hitaasti kasvavia, joten ne eivät työllistä suuria määriä. Alalla myös itsensä työllistäminen on yleistä.

Työvoiman tarve ja riittävyys Keski-Suomessa
Alan koulutus ja houkuttelevuus turvaa työvoiman tarpeeseen vastaamista. |
Kulttuurin, urheilun ja liikunnan ja monipuolisen luonnon sekä näihin liittyvien toimintojen ja tapahtumien tarjonta on runsasta Keski-Suomessa. Jos kaikki potentiaali saadaan käyttöön ja tuotteistettua, voi se lisätä alan kasvua ja työvoiman tarvetta. |
Hyvinvointitrendien vahvistuminen heijastuu kulttuuri-, liikunta- ja virkistyspalvelujen kysyntään, mikä voi näkyä alan kasvuna. |

Tulevaisuuden osaamistarpeita
Liiketoiminta- ja ansaintamahdollisuuksien tuntemus sekä talous- ja yrittäjyysosaaminen ovat tarpeen alalla, jossa myös itsensä työllistäminen on yleistä. |
Myynti-, markkinointi- ja palveluiden muotoiluosaaminen korostuvat kilpailluilla markkinoilla. Myös muuttuva asiakaskunta (esim. ikääntyneiden määrän kasvu) vaikuttaa palveluiden kysyntään. |
Kyky toimia alustataloudessa sekä digi- ja tekoälytaidot ovat tulevaisuudessa yhä tärkeämpiä. Digitaalisesti voidaan luoda elämyksiä ja uusia tapoja kokea palveluja. Tähän liittyy erilaisten teknologisten työkalujen ja digitaalisten alustojen ymmärrys. |
Monialaisen yhteistyön hallinta ja verkosto-osaaminen painottuvat alalla, jossa yritykset ovat usein pieniä, mutta toimijoiden joukko on laaja. |
Asiakaskokemuksen hallinta ja vuorovaikutus asiakkaan kanssa ovat menestyvän toiminnan edellytys ja mahdollistavat nopean reagoinnin muuttuviin tilanteisiin. |