Koulutus
Toimialan kehitys
Koulutuksen alalla oli Keski-Suomessa 10 112 työpaikkaa vuonna 2023. Alan osuus kaikista maakunnan työpaikoista on 10 %. Työpaikkojen määrä koulutuksen alalla on kasvanut 5 % viimeisten kymmenen vuoden aikana.
Koulutuksen alalla työpaikkojen määrän odotetaan vähenevän ja kohdentuvan osin uudella tavoin seuraavien noin kymmenen vuoden aikana Keski-Suomessa. Lasten ja nuorten määrän merkittävä lasku vähentää henkilöstön tarvetta eri koulutusasteilla. Myös kuntien ja valtion talouden säästöpaineet heijastuvat työpaikkamäärää supistavasti sekä varhaiskasvatukseen, perusopetukseen että toiselle ja korkea-asteelle. Toisaalta kasvava maahanmuutto sekä lisääntyvä ohjauksen ja erityisopetuksen tarve edellyttävät resursseja opetukseen. Nopeasti muuttuva työelämä luo puolestaan tarvetta osaamisen päivittämiselle ja uuden oppimiselle koko työuran ajan.
Työvoiman ennakoidaan riittävän tulevaisuuden tarpeisiin Keski-Suomessa. Jyväskylän yliopisto on merkittävä opettajien kouluttaja ja työvoiman ylitarjonnan tilanne on mahdollinen maakunnan keskusalueella.

Työvoiman tarve ja riittävyys Keski-Suomessa
Suuri määrä opetusalan ammattilaisia eläköityy lähivuosina, mikä lisää uuden työvoiman tarvetta. |
Koululais- ja opiskelijaikäluokkien pieneneminen vähentävät opetushenkilöstön tarvetta. Perusopetuksessa nähtäneen uudenlaisia yhteistyön muotoja esim. kuntien välillä. |
Julkisen talouden säästöt eivät mahdollista koulutuksen alan merkittävää kasvua. |
Digi-ratkaisut, tekoälyn hyödyntäminen ja etäopetuksen yleistyminen voivat vähentää opettajien tarvetta. |
Erityisryhmien tarpeet (mm. maahanmuuttajat, oppimisen tukea tarvitsevat) vaikuttavat lisääntyvästi työvoimatarpeen kohdentumiseen. |
Elinikäisen oppimisen tarve ei poistu. |
Matala palkkaus ja raskas työ vähentävät hakeutumista alalle, mikä voi vaikuttaa työvoiman saatavuutta vähentävästi. |
🧩 |
🧩 |
🧩 |
🧩 |
🧩 |

Tulevaisuuden osaamistarpeet
Digi- ja teknologiaosaaminen korostuvat opettajan työssä. Mm. tekoälyn hyödyntäminen kulutuksessa tulee yleistymään. |
Etäopetuksen pedagogiset taidot ja tekninen hallinta tulee yhä tärkeämmäksi. |
Erityisryhmien kohtaaminen ja oppimisessa tukeminen vaativat erityistä asiantuntemusta. |
Monikulttuurisuusosaamisen vaade yleistyy oppijajoukon kansainvälistyessä. |
Pedagoginen muutoskyky ja kehittämismyönteisyys vastata muuttuvan oppimisen ja työelämän tarpeisiin. Tähän liittyy osaltaan itseohjautuvuus ja vastuunotto muutoksessa. |
Lainsäädännön tuntemus korostuu tietyissä koulutusalan tehtävissä. |
Työelämäyhteistyön taidot ovat yhä tärkeämpiä, kun koulutuksen työelämälähtöisyys kasvaa. Ylipäänsä vuorovaikutus ja tiimityö koulutuksessa yleistyvät. |
🧩 |
🧩 |
🧩 |
🧩 |